گلابی ربات

http://golabirobat.com

گلابی ربات

http://golabirobat.com

فروش انواع قطعات ربات های پرنده برای مولتی روتورها نظیر کوادروتور هگزاروتور و ...

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شاید در هنگام خرید رادیو کنترل کلماتی مانند SBUS و PWM و PPM به گوشتان خورده باشد.در این مطلب در مورد پروتکل هایی که در گیرنده یا همان رسیور رادیو کنترل استفاده میشوند صحبت خواهیم کرد.پس در خرید بعدیتان خواهید دانست که دقیقا هر نوع ارتباط به چه معناست و چه میکند.

PWM (مدولاسیون عرض پالس)

پالس PWM  زمان زیادی است که در رادیو کنترل ها استفاده میشود و پروتکلی است که اسپیدکنترل ها و سروو های شما از طریق آن با یکدیگر ارتباط پیدا میکنند.در این روش ارتباطی،سیگنال آنالوگ شکل موج مربعی پیدا میکند و طول پالس مقدار عددی خاصی را به خروجی میدهد که تقریبا از ۱۰۰۰ شروع شده و حداکثر تا ۲۰۰۰ افزایش می یابد.

Image result for radio control receiver pwm protocols



هر کانالی با یک سیم جداگانه متصل میشود پس اگر شما  یک رسیور ۸ کاناله دارید به ۸ سیم برای ارسال اطلاعات ورودی به فلایت کنترل خود نیاز دارید.

تقریبا هر رسیوری که تهیه کنید خروجی PWM خواهد داشت زیرا بسیار رایج است و توسط همه فلایت کنترل ها پشتیبانی میشود.پس انتخاب مطمئنی خواهد بود.اما نیاز به سیم های  جداگانه برای اتصال هر کانال  و امکان اتصال اشتباه با افزایش تعداد کانال ها از عیوب این پروتکل است.



ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی  فروشگاه گلابی ربات:

 http://golabirobat.com/reciever-protocols/

www.golabirobat.com

02144393739

  • گلابی ربات
  • ۰
  • ۰

نمایشگاه پرنده های بدون سرنشین با عنوان “آیا آسمان محدود است؟” به تازگی در موزه هوا فضای نیویورک از تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۷  برپا شده است که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

در طول چند دهه گذشته، و به ویژه در سال های اخیر، فن آوری به سرعت در حال بهبود به هواپیماهای بدون سرنشین کوچکتر، سریعتر، قوی تر و قابلیت مانور بیشتر بوده است. به این معنی که، مهندسان و طراحان این رشته  برای طراحی هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام ماموریت ها با مقاصد نظامی، صنعتی، علمی و شخصی تلاش زیادی کرده اند .

RQ-2 Pioneer

این نمایشگاه اولین معرفی جامع از داستان هواپیماهای بدون سرنشین است: چگونه ایجاد شدند، استفاده های آنها و تغییراتی که به مرور زمان در آن ها اتفاق افتاد.در واقع اینجا اجتماعی از علم تکنولوژی  تاریخ و هنر است.

Early target drone

برای مطالعه ادامه گزارش به لینک زیر مراجعه کنید:

 http://golabirobat.com/drone-exhibition/

به فروشگاه گلابی ربات سر بزنید:

www.golabirobat.com

02144393739

  • گلابی ربات
  • ۰
  • ۰

آشنایی با باتری های لیتیوم پلیمر مورد استفاده در ربات های پرنده

باتری های لیتیوم پلیمر یا اگر بخواهیم درست تر بیان کنیم،باتری lithium-ion polymer یک باتری قابل شارژ از تکنولوژی لیتیوم یون است که از الکترولیت پلیمری به جای الکترولیت مایع استفاده میکند . همانطور که می دانید باتری های لیتیوم پلیمر به دلیل قابلیت دشارژ با جریان بالا بصورت گسترده در ربات های پرنده مورد استفاده قرار می گیرند.

pulse 6 cell 10000

مشخصات یک باتری لیتیوم پلیمر:

Image result for lipo battery info

تعداد سلول: هر سلول یک باتری لیتیم پلیمر معمولا ۳٫۷ ولت اختلاف پتانسیل به شما می‌دهد. هر پکیج باتری لیتیم پلیمر شامل چندین سلول است که به صورت موازی به هم متصل می‌شن. در نتیجه یک باتری دو سلولی یا به شکل رایج ۲ سل ۷٫۴ ولت و یک باتری ۳ سل ۱۱٫۱ ولت برای شما فراهم می‌کند.

ظرفیت باتری: ظرفیت یک باتری مقدار بار الکتریکی هست که در ولتاژ نامی و در هر ساعت می‌تواند خروجی دهد. این عدد معمولاً با واحدهای A.h یا mA.h بیان می‌شود.

C-Rate : این عدد ضریبی هست که در ظرفیت باتری ضرب می‌شود و مقدار حداکثر جریانی که باتری می‌تواند خروجی بدهد را مشخص می‌کند. مثلا یک باتری ۱۶۰۰ میلی‌آمپر۳۰C می‌تواند حداکثر ۴۸ آمپر جریان به شما بدهد.

ماکزیمم ولتاژ شارژ:
باتری های لیتیوم پلیمر معمولا بر اساس تعداد سلول های ساختاریشان دسته بندی میشوند.هر سل باتری لیتیوم پلیمردارای ولتاژ ۳٫۷v و قابل شارژ تا حداکثر ولتاژ ۴٫۲v است. باتری ها را با ولتاژ ۳٫۷v نگهداری میکنند تا از خطرات احتمالی آن در هنگام جابه جایی جلوگیری کنند.
توجه کنید در هنگام خرید با استفاده از دستگاه باتری چکر ولتاژ هر سل باتری لیتیوم پلیمر خود را چک کنید که ۳٫۷v باشد تا از سلامت آن مطمئن شوید.بخش فروش گلابی ربات این کار را برای مشتریان آنلاین خود به صورت خودکار انجام میدهد.
مینیمم ولتاژ تخلیه:
ولتاژ مینیمم اثر زیادی در عمر باتری لیتیوم پلیمر شما دارد و در حالت کلی بهتر است آن را بیشتر از ۸۰ درصد ظرفیتش تخلیه نکنید. اصولا این ولتاژ تا ۳٫۲v (تحت بار) قابل تعریف است اما به علت احتمال عدم بالانس در جریانهای بالا،بهتراست که این مقدار بالاتر تنظیم شود. مثلا ۴۰۰۰میلی امپر ساعت از یه باطری ۵۰۰۰ میلی امپر ساعت.

تاثیر پارامترC بر باتری های لیتیوم پلیمر:
تقریبا تمامی باتری های لیتیوم پلیمر یک مقدار ثابت C بر روی خود دارند که با نام ظرفیت تخلیه شناخته می شود .
پارامتر C نشان دهنده مقدار قابل تخلیه جریان به صورت مداوم و پیوسته و همچنین ایمن می باشد .
به عنوان مثال شما یک باتری ۵۰۰۰mAh با ظرفیت تخلیه ۳۵c را در نظر بگیرید .
۵۰۰۰mAh=5Ah
۵*۳۵=۱۷۵A
عدد ۲۵C نشان دهنده این است که این باتری می تواند به صورت پیوسته و ایمن با جریان ۱۷۵ آمپر تخلیه شود.
پس با توجه به موارد بالا دقت داشته باشید که به صورت پیوسته از باتری بالا جریانی بیشتر از ۱۷۵ آمپر نکشید که موجب آسیب رسیدن به باتری می شود .
شارژرهای ارزان به علت عدم دقت کافی در اندازه گیری ولتاژ سل ها، میتوانند باتری را به سرعت خراب کنند.

اگر این باتری ها درست استفاده نشوند قابل اشتعال خواهند بود . پس بهتر است هنگام خرید باتری قبل از استفاده از آن و شارژ کردن آن نکات زیر را بخوانید:

Image result for lipo battery info
اگر باتری لیتیوم پلیمر شما یکی از نشانه های زیر را دارد آن را شارژ نکنید:
• سوراخ شده یا آسیب دیده است
• متورم شده یا تغییر شکل محسوسی داشته است
• ولتاژ هر سل باتری شما کمتر از ۳٫۳v باشد.
• باتری را در کنار مواد اشتعال زا شارژ نکنید.

۱- باتری لیتیوم پلیمر نباید ضربه بخورد یا مستقیم زیر نور خورشید قرار بگیرد، هرکدام از این موارد میتواند باعث اتش گرفتن باتری شود. اگر باطری در اثر کرش یا سانحه ضربه بخورد بهترین حالت این است که باتری را از نظر ظاهری بررسی کنید که باد نکرده باشه و یا پوسته باتری زخم یا سوراخ نشده باشد. اگر باتری زخم یا سوراخ شده باشد امکان اتش سوزی خیلی بیشتر میشود بدلیل سوراخ شدن پوسته غیر قابل استفاده میشود .استفاده مجدد از این باطری کاملا خطرناک است و امکان دارد در  شارژ اول باعث اتشسوزی شود.

۲- باتری لیتیوم پلیمر نباید متورم شده باشد، این بادکردگی ممکن است در اثر کشیدن جریان بیش از حد و یا اورشارژ  باتری پیش آید که آن هم خطر اتش سوزی دارد.

۳- بیشترین احتمال خطر اتشسوزی در هنگام شارژ باطری وجود دارد، فرض کنید شارژر شما خراب شود و باطری اورشارژ بکند، برای همین حتما از شارژر مرغوب و با کیفیت استفاده کنید، شارژرتان باید حتما مخصوص باتری لیتیوم پلمیر باشد و بتواند تعداد سل هارا بصورت اتوماتیک تشخیص بدهد.از شارژر های معمولی برای لیپو استفاده نکنید، قبل از شارژ مطمئن باشید که تنظیمات شارژر رو دقیقا طبق مشخصات باتری تنظیم کردید، محل شارژ هم باید ضد اتش و عایق باشد.
۴ – باطری لیپو برای محیط زیست بسیار مخربه و خطرناک، هیچوقت باطری رو با بفیه زباله های معمولی یکجا دور نریزید.

  • گلابی ربات
  • ۰
  • ۰

آناتومی باتری های لیتیوم پلیمر:
باتری لیتیوم پلیمر شما دارای دو کانکتور خواهد بود:
یک کانکتور بالانس و دیگری کانکتور T

Image result for lipo battery info

استفاده تصویر نوع کانکتور
برای بالانس کردن ولتاژ سل های باتری (همیشه ۱ سیم بیشتر از تعداد سل های باتری دارد)  b_100_100_16777215_00__images_tutorials_lipo_balanceConnector.jpg کانکتور بالانس
برای شارژ و دشارژ باتری لیتیوم پلیمر و تامین کننده برق ربات پرنده شما  deanConnector.jpg کانکتور T

تست و مانیتورینگ باتری لیتیوم پلیمر:
دستگاه مانیتورینگ یا همان باتری چکر ولتاژ هر سل ازباتری را نمایش میدهد و هنگامی که ولتاژ آن از حد مینیمم که به طور پیش فرض ۳٫۳ ولت است ، کاهش پیدا کند بوق هشدار آن به کار میفتد.کاهش زیاد ولتاژ باتری آن را خراب و غیر قابل استفاده میکند.شما میتوانید این تنظیمات را بین ۲٫۷V و ۳٫۸V تغییر دهید ولی پیشنهاد میشود از همین تنظیمات پیش فرض استقاده کنید.

BW4701

برای استفاده از باتری چکر ابتدا سیم زمین از کاکنتور بالانس باتری خود را پیدا کنید که اولین سیم مشکی آن خواهد بود(دورترین سیم از سیم قرمز).آن را به کمترین مقدار نوشته شده پشت باتری چکر متصل کنید.مثلا برای باتری ۳ سل سیم قرمز روی علامت ۳S پشت باتری چکر وصل میشود.

b_400_400_16777215_00__images_tutorials_lipo_batteryTester1.jpg

هنگامی که باتری چکر را متصل کردید،صدایی ایجاد خواهد کرد:
بوق ممتد: نشانه این است که باتری دارای حداکثر ولتاژ خود است و به طور کامل شارژ شده است.
۱-بوق نشانه شارژ کامل سل اول از باتری لیتیوم پلیمر ۲-بوق شارژ کامل سل دوم باتری و … به همین نحو ادامه دارد.

شارژ کردن باتری لیتیوم پلیمر:
۱-باتری خودرا به شارژر متصل کنید:

b_400_400_16777215_00__images_tutorials_lipo_tconnect.jpg

۲-کانکتور بالانس باتری را با توجه به تعداد سل های باتری به پورت مناسب از قسمت بالانسر شارژر متصل کنید.

b_400_400_16777215_00__images_tutorials_lipo_balancePhoto.jpg

۳-دکمه batt.type را فشار داده تا به نوع باتری لیتیوم پلیمر برسید وenter را فشار دهید (این گزینه انواع باتری های قابل شارژ با این شارژر را نشان میدهد):
PROGRAM SELECT
LiPo Batt

۴-دکمه Inc.button را فشار دهید تا در صفحه نمایشگر گزینه زیر نمایش داده شود:

LiPo Balance

۵- گزینه جریان شارژ شروع به چشمک زدن خواهد کرد.تنظیمات این قسمت به مدل باتری شما بسمگی دارد.برای مثال باتری لیتیوم پلیمر با مشخصات ۱۱٫۱v 2200mAh شارژ با جریان ۲٫۲A پیشنهاد میشود(بستگی به پیشنهاد کارخانه تولید کننده باتری دارد).
از دکمه های dec وinc برای تغییر مقدار جریان شارژ استفاده کنید.بعد از تعیین مقدار آن دکمه enter را بزنید. در این مرحله ولتاژ شارژ باتری را انتخاب خواهیدکرد.این مقدار با مقدار نوشته شده روی باتری شما یکی خواهد بود مثلا برای باتری ۳ سل آن را روی ۱۱٫۱v تنظیم میکنید.
پس از آن با نگه داشتن دکمه enter مشخصات باتری چک میشود:
BATTERY CHECK
WAIT…

باتری شروع به شارژ خواهد کرد.

  • گلابی ربات
  • ۰
  • ۰

معرفی کامل موتور براش و موتور براشلس

موتورهای معمولی یا همان براش عموما از اجزای زیر تشکیل میشوند:

قسمت متحرک یا آرمیچر: که از یک سیم پیچ تشکیل شده است که بر روی یک محور فولادی میچرخد و در انتهای آن یک قسمت برای اتصال برسها قرار دارد که برق از طریق برسها به این قسمت رسیده و وارد سیم پیچها میشود.

قسمت ثابت : که از دو آهنربای دائمی با قطبیت مخالف تشکیل شده است .

برسها: که با اتصال بصورت تماسی با انتهای آرمیچر، برق را به آن منتقل میکنند.برای راه اندازی این موتورها، کافیست که برق را به برسها وصل کنیم. برق از طریق تماس برس با آرمیچر وارد سیم پیچ آن میشود.

Image result for brush motor diagram

سیم پیچها دارای چند قطب هستند و برسها طوری با آرمیچر تماس پیدا میکنند که در هر لحظه برق وارد یکی از قطبهای سیم پیچ شده و یک آهنریای الکتریکی موقتی ایجاد میکند. این آهنربا توسط یکی از آهنرباهای دائمی جذب شده و توسط دیگری دفع میشود. در این لعظه قطبیت سیم پیچ عوض شده و یک قطب دیگر مقابل آهنرباها قرارمیگیرد و این کار باعث چرخش آرمیچر بطور دائم تا زمانی که جریان برق برقرار است میگردد.

Image result for brush motor diagram

معایب این موتورها عبارتند از:

برسها و محل تماس آنها به مرور زمان سائیده میشوند.

برسها و محل تماس آنها باید هر از چند گاهی تمیز شوند.

اصطحکاک برسها باعث کند کردن چرخش موتور میشود.

اصطحکاک برسها باعث اتلاف انرژی و کمتر شدن زمان پرواز میشوند.

اصطحکاک برسها باعث کمتر شدن نسبت توان به وزن میشود.

موتورهای براشلس چگونه کار میکنند؟

U8

موتورهای براشلس هم با همان اصل مورد استفاده در موتورهای معمولی کار میکنند، با این تفاوت که در این موتورها، سیم پیچ ثابت بوده و آهنرباها میچرخند. از آنجائی که سیم پیچ در این موتورها ساکن است، نیازی به برسها وجود ندارد. کار تقسیم ولتاژ بین سیم پیچها را کنترل کننده سرعت موتور یا همان اسپیدکنترل ESC انجام میدهد.

ESC-FPV(D SHOT) 30A( 4CELL)

به این نکته دقت کنید که نمیتوان از کنترلر سرعت موتورهای معمولی و موتورهای براشلس بجای یکدیگر استفاده نمود زیرا این دو، کار کاملا متفاوتی انجام میدهند.سریعترین راه برای تشخیص اینکه یک موتور براشلس است یا معمولی این است که به سیمهای آن نگاه کنید. موتورهای معمولی دو تا سیم دارند در حالی که موتورهای براشلس دارای سه سیم هستند. سیم وسط فیدبک نام دارد و تغییرجای دو سیم دیگر باعت خواهد شد که جهت چرخش موتور برعکس شود.

BRUSHED VS BRUSHLESS DC MOTOR: AN OVERVIEW

 

مزایای موتورهای براشلس:

از آنجائی که برس وجود ندارد، خوردگی آن هم در این موتورها وجود ندارد.

نیازی به نگرانی برای تمیز کردن برسها و محل اتصالشان وجود ندارد.

اصطکاک برس برای گرفتن سرعت موتور وجود ندارد.

باز هم به همین علت، مدت زمان کارکرد موتور با یک باتری در این موتورها بالاتر است.

نسبت توان به وزن بسیار بالاتری دارند.

Inrunner در مقایسه با Outrunner

دو نوع موتور براشلس برای مدل های رادیو کنترل وجود دارد:

در نوع Inrunner ، آهنرباهای دائمی در قسمت داخلی سیم پیچها قرار داده شده اند. این موتورها ساختمانی بسیار شبیه به موتورهای معمولی دارند با این تفاوت که جای آنربای دائمی و سیم پیچها عوض شده است.

در نوع Outrunner ، آهنرباهای دائمی در قسمت بیرونی قرار گرفته اند. همانطور که در عکس میتوانید ببینید، کاسه بیرونی موتور که محور موتور به آن متصل است، آهنرباهای دائمی را بر روی خود نصب دارد.هرچه یک موتور سریعتر بچرخد، راندمان آن هم بالاتر است.

موتورهای Inrunner بسیار سریع میچرخند و راندمان بسیار بالاتری نسبت به موتورهایOutrunner دارند.

موتورهای Inrunner نیاز به استفاده از گیربکس مابین موتور و ملخ دارند تادور آنها را کاهش داده و قدرت را افزایش بدهد. از این رو با استفاده از گیربکسهای مختلف بر روی این موتورها میتوان به قدرت و سرعت دلخواه برای نیازهای مختلف و مدلهای مختلف رسید.

نکته منفی در مورد موتورهای Inrunner این است که افزودن قطعات اضافی (گیربکس) میتواند احتمال خرابی و از کار افتادن موتور را افزایش دهد. مثلا چرخ دنده های گیربکس به مرور سائیده میشود و محور گیربکس ممکن است که تاب بردارد. همچنین جا دادن یک موتور به همراه گیربکس بر روی دماغه هواپیما هنگام نصب موتور ، ممکن است که راحت نباشد.

Image result for brushless outrunner motor diagram

موتورهای Outrunner بسیار کندتر از موتورهای Inrunner میچرخند و گشتاور بسیار بیشتری هم ایجاد میکنند. بزرگترین حسن این موتورها این است که در واقع نیازی به گیربکس ندارند. این موضوع باعث میشود که هواپیما سر و صدای بسیار کمتری ایجاد کند و تقریبا بی صدا باشد.

از طرفی، موتورهای Outrunner را بسیار راحت تر میتوان نصب نمود.نکته منفی در مورد این موتورها این است که دست شما در انتخاب ملخهای مختلف برای هواپیمایتان باز نیست. شما مجبورید موتور مناسب برای هواپیمایتان را انتخاب کنید اما همانطور که در بالا گفتیم، در مورد موتورهای Inrunner ، شما با تغییر اندازه چرخ دنده های گیربکس میتوانید یک موتور را برای اندازه های مختلف ملخ بکار ببرید.

Image result for brushless outrunner motor diagram

همچنین، راندمان موتورهای Outrunner در مقایسه با Inrunner پائینتر است. اما این مسئله یک مشکل بزرگ برای شما نخواهد بود.

مقایسه این دو نوع موتور:
Inrunner دور بالا ، گشتاور پائین * راندمان بالاتر * نیاز به گیربکس دارند * قابلیت استفاده از انواع ملخ * سر و صدای زیاد * Outrunner: دور پائین ، گشتاور بالا * راندمان پائینتر* عدم نیاز به گیربکس* محدودیت در انتخاب ملخ * تقریبا بی صدا

آشنائی با مشخصات موتورهای براشلس:

ثابت ولتاژ:

ثابت ولتاژ یا Kv عبارت است از تعداد دوری که موتور به ازای هر ولت میزند. از آنجائی که هیچ موتوری با راندمان ۱۰۰ درصد نیست، معمولا مقدار واقعی کمی کمتر از این خواهد بود.بعنوان مثال اگر شما ولتاژ ۱۰ ولت به یک موتور با Kv برابر با ۱۲۰۰ وارد نمائید، این موتور با دور ۱۲۰۰*۱۰=۱۲۰۰۰ دور در دقیقه خواهد چرخید.

ثابت گشتاور:

ثابت گشتاور را Kt مینامند. برای همه موتورها، Kt=1355/Kv . با این وصف، هر چه دور یک موتور در یک ولتاژ مشخص بالاتر باشد، گشتاور آن پائینتر خواهد بود.بطور کلی، موتورهای Outrunner دارای Kv پائینتر هستند که باعث ایجاد گشتاور بالاتر و توانائی چرخاندن ملخهای بزرگتر در آنها میشود. عکس این موضوع هم در مورد موتورهای Inrunnerصادق است.

جریان بدون بار:

جریان بدون بار یا Io به مقدار جریانی میگویند که موتور بدون بستن ملخ بر روی آن مصرف میکند. بعنوان مثال، اگر موتور شما ۲۵ آمپر جریان میکشد و جریان بدون بار آن ۲ آمپر است، در اینصورت شما در واقع ۲۳ آمپر صرف چرخاندن ملخ میکنید.

جریان و توان:

حداکثر جریان و توان ، چیزی است که مشخص میکند چه اندازه ملخ و چه سایز هواپیمائی را میتوان با این موتور بکار برد. برای بدست آوردن توان کافیست که جریان را در ولتاژ باتری ضرب کنید.هرچه اندازه و گام ملخ بزرگتر باشد، جریانی که موتور در یک دور مشخص میکشد بیشتر خواهد بود.

مثلا موتور ۱۲۰۰KV مورد اشاره، با ولتاژ ۱۰ ولت اعمال شده، ۱۲۰۰۰ دور بر دقیقه خواهد چرخید، چه ملخ ۱۰×۶ بر روی آن بسته باشید و چه ۱۱×۵ .اما ملخ ۱۱×۵ باعث خواهد شد که موتور جریان بیشتری بکشد. اگر موتور بیش از حد جریان بکشد، آسیب خواهد دید

  • گلابی ربات
  • ۰
  • ۰

مولتی روتور های سرعتی یا همان ریس این روزها بسیار طرفدار پیدا کرده اند که دارای سرعت بالا و ابعاد کوچک هستند.کوادکوپتر های ریس معمولا برای مسابقات به کار میروند و  در سایر کاربردهای مولتی روتورها مانند نقشه برداری هوایی،تصویر برداری حرفه ای و غیره استفاده نمیشوند.برای آشنایی بیشتر با کاربرد های ربات پرنده ریس  مطلب قبلی را در آدرس زیر مشاهده کنید:

در این مطلب سعی داریم دینامیک ساخت این ربات ها را بررسی کنیم.
کواد کوپترهای سرعتی نوعی از مولتی روتور هستند که با قوانین ساده ای ساخته می شوند، قانون ساخت یک کوادروتور سرعتی ،استفاده از موتور براشلس با kv بالا و ملخهای کوچک که بتواند دور بسیار بالایی داشته باشند تا سرعت بگیرند.

درواقع میتوان ربات های پرنده را به دو دسته مولتی روتورهای کوچک ریس و مولتی روتورهای بزرگ و حرفه ای stable که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند،دسته بندی کرد.در مولتی روتور ریس برای داشتن سرعت زیاد از موتور های براشلس kv بالا استفاده میشود.مانند f20 ,f40,f60 شرکت tmotor.

در ساخت پرنده های ریس اکثرا میبینید که باتری آن در بالای بدنه وصل میشود.دلیل این کار این است که وقتی باتری بالا قرار میگیرد هنگام چرخش های سریع و جهت گیری موتور ها به اطراف،برآیند نیروهای ایجاد شده در مرکز ثقل ربات به جهت گیری مولتی روتور کمک میکند و وزن باتری خود کمکی برای جهت گیری میباشد در نتیجه سرعت مولتی روتور زیاد خواهد بود.

Image result for race quadcopter logo

اما در مولتی روتور های بزرگ و stable که سرعت مدنظر نیست و نیاز به دقت و پایداری بالا برای یک تصویربرداری حرفه ای است،دقیقا برعکس عمل میکنندبه این صورت که از موتورهای براشلس با دور موتور پایین استفاده میکنند و باتری لیتیوم پلیمر را در زیر مولتی روتور نصب میکنند.این کار باعث میشود که هنگام تغییر دور موتور ها برای جهت گیری به سمتی خاص،نیروی برآیند ایجاد شده توسط مولتی روتور،با نیروی برآیند باتری تا حدی خنثی شده و هنگام چرخش و حرکت دستگاه به اطراف، از حالت پایداری خارج نشود.

Image result for professional drone for photography

 

 

  • گلابی ربات
  • ۰
  • ۰
فلایت کنترل چیست؟؟

معمولا عبارت فلایت کنترل برای افرادی که تاکنون با طراحی کوادکوپتر ها آشنا نسیتند، واژه ی عجیبی به نظر می رسد. حتی برای بسیاری از افرادی که سالها با مدل های RC هواپیما های مدل یا هلی کوپتر های مدل کار کرده اند، این واژه کمی عجیب به نظر می رسد. اما چرا؟ در تمام مدل هایی که قبل از کوادکوپتر ها وجود داشتند معمولا ریموت کنترلی که در دست هدایت کننده قرار داشت، به صورت مستقیم با اجزای مختلف مدل در ارتباط بود. به فرض مثال با کشیدن و رها کردن تراتل، دور موتور به طور مستقیم کاهش یا افزایش می یافت و یا کنترل بال ها به طور مستقیم با کلید های روی کنترل انجام میشد. در این موارد شخص کنترل کننده مدل خود قادر به کنترل کامل مدل به تنهایی بود. اما زمانی که قرار باشد با استفاده از بیش از سه موتور سرعت بالا تعادل پرنده حفظ شود و حرکت به جهات مختلف نیز انجام شود، کنترل همزمان این موتور ها توسط یک فرد عملا امکان پذیر نخواهد بود. مثلا یک کوادکوپتر ساده می تواند به سادگی تعادل خود را حفظ کند، در یک نقطه ثابت بماند و در چندین جهت مختلف حرکت کند، حال تصور کنید برای هر یک از این چهار موتور یک تراتل بر روی کنترل قرار می گرفت و هدایتگر کوادکوپتر می بایست با استفاده از این 4 تراتل تمام عملیات های ذکر شده را انجام میداد.

Naze 32 rev6-10Dof

با وجود مشکلاتی که در بالا ذکر شد، برای کنترل یک کوادکوپتر به یک مدارکنترل کننده نیاز خواهیم داشت که عملیات هماهنگی چهار موتور کوادکوپتر را به جهت فراهم آوردن عملکرد مورد نیاز کنترل کننده انجام دهد. در یک کوادکوپتر شما به طور مستقیم توانایی کم یا زیاد کردن سرعت یکی از موتور ها را نخواهید داشت! شما فقط عملیات مورد نظرتان را کنترل می کنید و به وسیله ی ریموت کنترل عملیات مورد نظرتان را به فلایت کنترل اطلاع می دهید و فلایت کنترل بر اساس دستور دریافتی از خلبان، عملیات مورد نظر را انجام می دهد. فلایت کنترل در حقیقت مغز متفکر پرنده شماست.

ساختن فلایت کنترل تا قبل از پیشرفت الکترونیک دیجیتال کاری بسیار سخت و هزینه بر بود. با گسترش الکترونیک دیجیتال و روی کارآمدن میکروکنترلر ها و میکروپروسسور ها و از طرف دیگر توسعه سنسور ها و موتور های براشلس، امروزه بسیاری از افراد با کمی دانش الکترونیک می توانند اقدام به ساخت فلایت کنترل نمایند. در حقیقت فلایت کنترل یک کواد کوپتر معمولی چندین ورودی و چهار خروجی دارد. یکی از ورودی های فلایت کنترل ها ، ریموت کنترل و دستورات خلبان است. فلایت کنترل ها دارای چندین سنسور برای حفظ تعادل کوادکوپتر هستند.

ZERO-YSX4V2

فلایت کنترل ها می توانند امکانات بسیار جالبی مانند تعیین خودکار ارتفاع ، امکان بازگشت به نقطه ی امن با استفاده از GPS ، فرود امن در صورت اتمام باتری و حتی امکان رفت و برگشت خودکار مسیر بر اساس GPS را به کوادکوپتر شما بیفزایند.

برخی از فلایت کنترل ها قابلیت تنظیم دارند و این باعث می شود تا بتوان از آن فلایت کنترل برای کنترل مالتی روتور های گوناگون استفاده نمود همچنین می توان برخی از امکانات آن را فعال یا غیر فعال نمود یا مد های مختلفی برای عملیات ها در نظر گرفت.

  • گلابی ربات